onsdag 1 mars 2017

Fyren mellan haven, M. L. Stedman



Titel: Fyren mellan haven
Originaltitel: The Light between Oceans
Serie: -
Författare: M. L. Stedman
Utgivningsår: 2012
Förlag: Massolit Förlag
Sidor/tid: 13 timmar
Genre: Historisk Roman
Språk: Svenska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Anna Maria Käll


Handling i korthet:
Det barnlösa paret Tom och Isabel Sherbourne tar anställning som fyrvaktare på en ensligt belägen ö nästan en dagsresa från den australiensiska kusten. En morgon spolas en båt upp på stranden, där fyrvaktarparet finner ett levande spädbarn. De beslutar de sig för att behålla flickan. Först när de återvänder till fastlandet inser paret vidden av sitt beslut. (Adlibris)

Mina tankar:
Det här är en väldigt tragisk berättelse om människor som tar fel beslut och många får lida konsekvenserna av det. Ihop med skvaller och förhastade slutsatser i ett relativt isolerat samhälle i efterkrigstid blir det ganska hjärtslitande. Inte alls min typ av bok alltså. Det blir för verkligt och kryper för tätt inpå.

Annars tycker jag författaren byggt upp historien väl och skapar stämningar och miljöer som är lätta att följa med i. Berättandet går i ganska långsamt tempo och innehåller en del tillbakablickar, ibland blir det lite segt och det är svårt att behålla fokus.

Författaren har lyckats att göra så att karaktärerna blir verkliga, men jag gillar dem inte. Inte en enda känner jag någon som helst sympati för. Förutom lilla Lucy/Grace. Jag har svårt att relatera till dem och blir irriterad på beslut de tar. Många av dessa beslut påverkar dessutom ett fullständigt oskyldigt barn, vilket är riktigt jobbigt att läsa om. 

Slutet... För att inte ge för mycket information tänker jag bara säga att det kändes ganska tillrättalagt.

Men det var ändå en okej läsning, men inte min typ av historia.

Rekommenderas till:

Gillar man tragiska människoöden, kan man frossa i denna.

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar