tisdag 25 april 2017

Harry Potterserien, J. K. Rowling

Titel: Harry Potter and the Philosopher's Stone, Harry Potter and the Chamber of Secrets, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, Harry Potter and the Goblet of Fire, Harry Potter and the Order of the Phoenix, Harry Potter and the Half-Blood Prince, and Harry Potter and the Deathly Hallows.
Serie: Harry Potter
Författare: J. K. Rowling
Utgivningsår: 1997-2007
Förlag: Pottermore
Sidor/tid: 8 h 25 min, 9 h 42 min, 12 h 2 min, 20 h 54 min, 29 h 1 min, 20 h 30 min, 23 h 58 min. Totalt: 124 timmar 32 minuter
Genre: Fantasy, barn och ungdom
Språk: Engelska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Stephen Fry

Handling:
Böckerna handlar om den föräldralöse Harry Potter som har vuxit upp hos sin döda mors släktingar, den stränga familjen Dursley. På sin elvaårsdag får han av halvjätten Rubeus Hagrid reda på att han är trollkarl, att han inte hör hemma hos mugglarfamiljen (mugglare är icke-magiska människor), och att han har antagits till utbildning på internatskolan Hogwarts (där hans föräldrar också har gått). Familjen vägrar låta Harry se brevet från Hogwarts, varför Hagrid kommer och hämtar honom, och visar sedan vägen till Hogwarts skola för häxkonster och trolldom.

Under första middagen på skolan blir han sorterad i elevhemmet Gryffindor. På skolan får han sina första vänner: trollkarlen Ron Weasley och mugglarfödda Hermione Granger. Han får även ett par fiender, bland andra Draco Malfoy som kommer från en av de ”renblodiga” trollkarlsfamiljerna, och läraren Severus Snape som verkar ha något emot Harry från början. Harry får också en förebild i den vise rektorn Albus Dumbledore. Under sin utbildning får han reda på mer och mer om sina föräldrar, Lily (född Evans) och James Potter, som dog medan de kämpade mot den ondaste trollkarlen genom tiderna, Lord Voldemort. Det var bara hans mors kärlek som räddade Harry från döden, med ett litet blixtformat ärr i pannan som enda resultat. Förbannelsen kastades sedan tillbaks på Voldemort själv och gjorde honom till någonting omänskligt och svagt, så svag att en del av hans anhängare trodde att han dog. Men när Harry kommer till Hogwarts märker han allt fler tecken på att Voldemort är på väg tillbaka och att många människor riskerar att dö i den stora kampen mot honom och hans anhängare dödsätarna
. (Wikipedia)

Mina tankar:
Flera av Harry Potter-böckerna läste jag när de kom ut på svenska, men inte alla. När jag fick mail om att de dykt upp på Engelska på Storytel, blev jag sugen att lyssna på dem där. På något sätt tycker jag att de var ännu bättre på engelska. Det kan kanske har att göra med att uppläsaren​ var helt fantastisk. Stephen Fry har fått använda alla sina skådespelartalanger för att ge karaktärerna en extra dimension och jag glömmer av att det är en och samma person som läser upp böckerna. 

Som alltid ger ju böckerna så mycket mer och är bättre än filmerna, även om filmerna är bra gjorda. Kan man annat än att älska miljön, kamratskapet och äventyren i Harry Potter? Humorn är underbar och Harry, Ron och Hermione är så utmejslade som karaktärer som utvecklas helt logiskt under böckernas gång. Även många av de andra karaktärerna, som inte fått lika mycket plats i filmerna, ger berättelserna så mycket. Bland annat Rons hela familj som ger så  i mycket humor och värme. Miljöerna är fantasieggande utan att vara överdrivna eller ologiska. Ibland förundras jag över hur författares hjärnor fungerar och vad de kan producera.

Alla böcker är bra, och serien som helhet är en klar femma. För mig är bok sju den som är svagast. (men naturligtvis bra ändå). För mig är den lite seg emellanåt, när vännerna bråkar och bara flyttar runt, plus att de förlorar mycket av den underbara miljön på skolan och alla karaktärer där.

Summering: Humoristisk, spännande med många intressanta karaktärer.

Rekommenderas till:

Lässugna

Betyg för serien som helhet: 5/5

Harry Potter and the Philosopher's stone går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Harry Potter and the Chamber of Secrets går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Harry Potter and the Goblet of Fire går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Harry Potter and the Order of the Phoenix går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Harry Potter and the Half-Blood Prince går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Harry Potter and the Deathly Hallows går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar