torsdag 27 april 2017

Jag lät dig gå, Clare Mackintosh

Titel: Jag lät dig gå
Originaltitel: I let you go
Serie: -
Författare: Clare Mackintosh
Utgivningsår: 2014
Förlag: Lind&Co
Sidor/tid: 13 timmar 15 minuter
Genre: Thriller, nutid
Språk: Svenska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Anna Maria Käll


Handling:
Femårige Jacob och hans mamma är på väg hemåt en mörk och blöt novemberkväll. De har bara en kort bit kvar att gå när han plötsligt släpper taget om hennes hand och springer ut i gatan. Samtidigt kommer en bil körande i rasande fart och Jacob hinner inte undan. Föraren smiter och kvar på gatan ligger den döde pojken. Över honom hukar sig hans svårt chockade mamma. Hela hennes liv har krossats i ett ögonblick.
Fallet hamnar på polisinspektör Ray Stevens bord. Han har inga ledtrådar men är fast besluten att hitta den skyldige, och är beredd att riskera allt för att skipa rättvisa åt en kvinna som drabbats av varje förälders värsta mardröm.
För Jenna är det omöjligt att fortsätta leva i hemstaden Bristol hennes liv är ödelagt. Det enda hon vill är att lämna allt bakom sig och börja på nytt. Jenna flyttar till en liten by i Wales. Hon försöker desperat glömma sitt förflutna men jagas av fasansfulla minnen. Byns invånare undrar förstås vem hon är och varför hon sökt sig just dit. Men Jenna håller alla på avstånd, släpper ingen in på livet.
Medan polisen arbetar börjar Jenna långsamt tro på en framtid. Men är det alls möjligt att lämna ett liv för ett helt annat?
Det förflutna kommer obönhörligt ifatt henne och dess konsekvenser är förödande. (Bokus)


Mina tankar:
Oj alltså... så mycket känslor den här boken skapade hos mig. Jag har ju nyligen plöjt hela Harry Potter-serien och ville bryta av med något helt annorlunda och valde då denna thriller. Jag kastades från fantasivärldens ondska till mycket mer verklig ondska. Jag har egentligen svårt för den här typen av psykologisk thriller där människor far illa. Om böcker blir för mörka kan jag ha svårt att hantera det, jag måste få vara lite naiv och kunna ha kvar tron på ett lyckligt slut. 

Den här boken var lite annorlunda. Med ett litet svagt ljus mitt i allt det mörka, kunde jag som läsare känna ett hopp trots all tragik som utspelade sig. Det blev inte för tungt utan boken hade en acceptabel balans mellan hopp och förtvivlan, utan att bli förutsägbar eller tråkig. Den höll sitt grepp om mig från början till slut och det var svårt att sluta lyssna.

Boken har ett ganska lugnt tempo och är full av vändningar som jag inte hade väntat mig. Under bokens gång får man små pusselbitar av ett händelseförlopp från flera olika perspektiv och när slutet väl kom så var det inte på ett sätt som jag hade väntat mig. Miljöbeskrivningarna var okej, poliserna i historien var ganska ointressanta och var inga jag fastnade för, medans Jenna och hennes historia var det som fångade mitt intresse. 

Summering: Mörk historia men med en strimma ljus, som var svår att släppa.

Rekommenderas till:

Gillar man böcker som tex Gone Girl är detta en bra psykologisk thriller.
Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar