söndag 18 juni 2017

Mistborn. Uppstigningen brunn 1 & 2, Brandon Sanderson

Titel: Mistborn. Uppstigningens brunn del 1
Originaltitel: The Well of Ascension
Serie: Mistborn #2:1
Författare: Brandon Sanderson
Utgivningsår: 2016 (2007)
Förlag: Modernista
Sidor/tid: 380 s.
Genre: Fantasy
Språk: Svenska
Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com


Titel: Mistborn. Uppstigningens brunn del 2
Originaltitel: The Well of Ascension
Serie: Mistborn #2:2
Författare: Brandon Sanderson
Utgivningsår: 2016 (2007)
Förlag: Modernista
Sidor/tid: 501
Genre: Fantasy
Språk: Svenska
Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com




Handling: 
Ondskan är besegrad. Men kriget har bara börjat...De gjorde det omöjliga: de lyckades övervinna den gudalika varelse vars brutala regim hade pågått i tusen år. Nu måste Vin - tjejen från gatugänget som blivit landets mäktigaste dimfödde - och Elend Venture, den idealistiske unge adelsmannen som är förälskad i henne, bygga upp ett nytt fungerande samhälle i askan efter imperiet.
De har knappt hunnit börja då tre separata arméer går till anfall. När belägringen intensifieras tycks en uråldrig legend erbjuda en glimt av hopp. Men även om den existerar, så är det ingen som vet hur man hittar Uppstigningens brunn, eller vilken sorts kraft den består en med.
Dödandet av Överstehärskaren visar sig ha varit den lättare delen. Att överleva i svallvågorna efter hans fall kommer att bli den verkliga utmaningen...
(Bokus)



Mina tankar:
Brandon Sanderson har skrivit en mängd fantasyböcker. De här två böckerna är bok två i Mistborntriologin (som faktiskt fortsätter med några böcker till fast längre fram i tiden i samma värld). Mistborn verkar dock vara den enda serien än så länge som börjat översättas till svenska, första boken heter Det sista riket.

Det som hela tiden ligger och skaver och stör mig när jag läser är: Varför göra två böcker av en bok???? Varför????
Ganska förvillande, då det står del två på båda. I affären (Akademibokhandeln) där jag köpte mina exemplar, hade de ingen koll på att de hörde ihop som en bok utan trodde de var samma bok fast i olika färg. 
Oavsett, så har väl en författare en tanke när de bygger handlingen i sin bok. Förenklat tänker jag, inledning - mitt - avslut, att det finns en tankelinje som man bryter om man kapar en bok någonstans i mitten. Jag tycker att dessa böcker förlorar på det. För trots att jag vet att dessa två böcker är tänkt som en, är bok två så seg att komma in i. Som att börja läsa en ny bok i uppförsbacke. Alldeles för lätt att ge upp för någon som inte är tillräckligt motiverad. Nu var ju jag supermotiverad, men det tog lite tid att komma igenom böckerna.

Jag tänker iallafall recensera dem ihop, och ser man dem som en helhet, så är det en fantastisk bok. Brandon kan verkligen bygga världar med politiska system, hierarkier, intriger, samtidigt som han kan skapa karaktärer med egna röster, både onda, goda och mittemellan. För det är inte bara huvudkaraktärerna som är intressanta, utan många av bikaraktärerna ger minst lika mycket djup och känslor och är värda att lära känna. Det är svårt att inte bli engagerad. Jag känner att jag är en i gänget och på plats där det händer. Det blir en episk läsning, så jag har lätt att förstå alla goda recensioner jag sett om boken. Den har sina lite långsammare partier men när det händer grejer är det verkligen dramatiskt.

Det som kanske är lätt att glömma, när bokens avslutande del är så bra, är de bitar man kanske inte uppskattade så mycket. Som i mitt fall, så vill jag gnälla lite över när karaktärer velar i sina förhållanden av helt galna anledningar. "Åhhh, jag älskar honom/ henne men är inte tillräckligt bra för denne" Som läsare känner jag då bara SLUTA!!!! Jag orkar inte med sånt ältande. I det här fallet blev det till och med en konstig kärlekstriangel, ett tag, som jag undrade vart den skulle ta vägen. 

Som helhet ger den här boken mycket. Mycket världsbyggen, mycket historia och väl utvecklade karaktärer. Ändå finns det mycket som jag ännu inte fått svar på, vilket innebär att bok tre har en hel del att ta itu med. Kommer den översättas till svenska tro? Eller blir det att ta tag i den engelska.

Omläsning del 1 Juni 2022: Eftersom den tredje boken inte verkar komma på svenska gör jag nu en omläsning inför den tredje boken som då får läsas på engelska. Jag tror jag nästan gillar den här boken mer nu när jag läser om den, om det är möjligt. Det är verkligen spännande. Att jag bara tog med del ett på semestern var ju en missräkning då jag plöjde igenom den på två dagar. Nu vill jag ju hem till del två.

Omläsning del 2 Juli 2022: Det är ca 5 år sedan jag läste böckerna senast och jag minns att jag tyckte de var riktigt bra. Det som förvånar mig under omläsningen är att jag minns så otroligt lite av handlingen. Så nu när jag läste om var det nästan som att läsa för första gången. Det är spännande och bra och jag gillar det här gänget. Vilken tur att jag läste om de här. Nu skall jag ta tag i tredje boken, på engelska, för vad jag vet har den aldrig översatts till svenska.

Summering: Tillsammans är böckerna fantastisk läsning.

Rekommenderas till:

Är man i behov av bra fantasy är denna serie ett självklart val... Undrar när sista delen kommer på svenska och om den också skall vara uppdelad...

Betyg: 4,5/5

Läs om boken (böckerna) på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar