måndag 9 oktober 2017

Huset vid havet, Elly Griffiths

Titel: Huset vid havet
Originaltitel: The House at Seas End
Serie: Ruth Galloway #3
Författare: Elly Griffiths
Utgivningsår: 2011
Förlag: Storyside
Sidor/tid: 10 timmar 42 minuter
Genre: Engelsk kriminalroman
Språk: Svenska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Angela Kovacs

Handling:
Ruth Galloway har precis börjat jobba igen efter föräldraledigheten och kämpar för att få ihop vardagen med arbete och barn. Och när man i det lilla samhället Broughton Sea"s End hittar benen efter sex döda män i en grotta på stranden, kallas Ruth omedelbart till platsen.När Ruth daterar benen till tiden för andra världskriget riskerar samtidigt en gammal välbevarad hemlighet att avslöjas. Och när en tysk journalist plötsligt mördas inser Ruth och kommissarie Nelson att det fortfarande finns människor som är villiga att döda för att sanningen inte skall komma fram. Ju fler ledtrådar polisen finner, desto mer komplicerad ter sig sanningen. Vad är Projekt Lucifer och vad vet familjen som är bosatt i det stora huset vid havets slut, om det som hände för sextio år sedan?

Mina tankar:
Huset vid havet är den tredje boken om Ruth Galloway och kommissarie Nelson (recensioner på de två första böckerna finns här och här) Jag har sträcklyssnat alla tre böckerna under början på oktober och jag känner nu att det är dags för en paus från de här karaktärerna. 

I denna boken finner jag inte samma humor som jag uppskattade i tidigare böcker. Jag förstår inte VARFÖR Ruth hamnar i mysteriets centrum, och mysteriet är inte lika fängslande den här gången. Boken lallar på lite trögt och jag blir inte uppslukad vare sig av handling eller karaktärer och när väl upplösningen kommer... bryr jag mig liksom inte.

Boken är inte på något sätt dålig, jag tror helt enkelt att jag fått en överdos av Ruth och Nelson. Böckernas format är ganska lika och upplägget är samma som i tidigare böcker, så det blir lite förutsägbart på ett sätt. Det utspelar sig i Norfolk, det hittas gamla ben, vi får tillbakablickar till vad som hänt, samtidigt som Ruth och Nelsons relationer behandlas. Folk är otrogna... Jag gillar inte att läsa om otrohet! 

Det är charmigt och stämningsfullt och fortfarande en bra mysdeckare, men inte riktigt samma sting som första boken som jag tyckt bäst om hittils.

Summering:
Lite tröttare mysdeckare.
Rekommenderas till:

Om man är sugen på en ok mysdeckare
Betyg: 3/5

Går att köpa som e-bok på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag vill fortsätta med böckerna om Ruth. Det var längesen nu!

    SvaraRadera