onsdag 17 januari 2018

The Queen of Attolia, Megan Whalen Turner

Titel: The Queen of Attolia
Originaltitel: The Queen of Attolia
Serie: The Queen's Thief #2
Författare: Megan Whalen Turner
Utgivningsår: 2006
Förlag: Harper Collins US
Sidor/tid: 9 timmar 33 minuter
Genre: High Fantasy
Språk: Engelska


Ljudbok
Inläsare: Steve West


Handling:
In a firelit torture chamber, the executioner's sword descends and Gen, The Thief, no longer has his clever right hand. What can a one-handed thief steal? Maybe he can steal peace - and maybe also something for himself...

Mina tankar:

The Queen of Attolia är bok två i serien The Queen's Thief, första boken The Thief finns recension på HÄR. Serien består av fem böcker än så länge och varje bok är en fristående berättelse och sägs kunna läsas i vilken ordning man vill. De är en High Fantasy-serie om det politiska spelet mellan de tre kungarikena Attolia, Eddis och Sounis, vilka har ett ständigt gemensamt yttre hot från landet Mede.

Jag är lite kluven till den här och tycker det är så svårt att få ihop en recension denna gång. Egentligen borde jag nog tycka att boken är riktigt bra, kruxet är att jag har svårt att ta till mig den som ljudbok. Men det är verkligen inte inläsarens fel, för han gör ett riktigt bra jobb. Han läser lugnt och levandegör händelserna genom sitt sätt att läsa. Oftast tycker jag engelsktalande inläsare är bättre än svenska, men det är en helt annan diskussion. Problemet är snarare att det här är en fantasy med mycket att hålla koll på och det hoppas ständigt mellan olika karaktärer, tidpunkter och platser, så att jag som lyssnare inte riktigt hinner med och tappar tråden. Vad jag skulle behöva är att emellanåt stanna upp, bläddra tillbaka, fundera en stund innan jag fortsatte, för att få den röda tråden att inte trassla ihop sig för mig. Därför har jag beslutat att, skall jag fortsätta med den här serien, vilket jag är sugen på, behöver jag ha de fysiska exemplaren och läsa dem i min egen takt.

I denna andra bok i serien, får man en fördjupad förståelsen för världen. Hela världsbilden växer och karaktärer som bara snabbt omnämndes i första boken får man lära känna mer, tex Drottningen i Attolia. De är inte särskilt älskvärda karaktärer alla gånger, utan de har en del brister många av dem. Boken är fylld med komplexa politiska spel dem emellan och man inser vilken känslig maktbalans det är mellan de olika länderna. Alla gör allt för att ligga steget före och manipulerar sig till vad de vill ha, vilket gör att det är ytterst svårt att lita på någon. Mitt i alltihop har vi drottningens tjuv, som väldigt dramatiskt förlorar sin hand alldeles i början. Den här förlusten av sitt främsta redskap, utforskas när Gen skall rehabiliteras och mår riktigt dåligt. Att gå från den djupa depressionen han har, till de val han sen gör, har jag lite bryderier över. Men för att inte spoila för mycket går jag inte djupare in i den frågan. För att gnälla lite till vill jag bara berätta att jag är helt oförstående till den romantiska delen av boken. Helt bisarr, jag kan inte i min vildaste fantasi få det att gå ihop... Alls!

The Queen of Attolia är en härlig fantasy där fokus mest på det politiska spelet. I detta politiska maktspel finns flera unga karaktärer som inte tvekar att visa sina brister.

Betyg: 3,5/5


Går att köpa på Adlibris.com, Bokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar