söndag 6 maj 2018

Tillbaka till jobbet, Åsa Kruse

Titel: Tillbaka till jobbet - hållbar återgång efter stressrelaterad ohälsa
Originaltitel: Tillbaka till jobbet - hållbar återgång efter stressrelaterad ohälsa
Serie: -
Författare: Åsa Kruse
Utgivningsår: 2016
Förlag: Natur & Kultur
Sidor/tid: 174
Genre: Personlig utveckling, hälsa
Språk: Svenska

Handling:
Denna bok ger kunskap om hur och varför stressreaktioner och utmattningsproblematik uppkommer och hur de yttrar sig. Framför allt får du redskap för hur man tar sig igenom förloppet från sjukskrivning, återhämtning och planering till arbetsåtergång.

Exempel varvas med konkreta strategier och författaren berättar vad som kan vara svårt, samtidigt som hon visar en framkomlig väg för hur man stegvis tar sig tillbaka. Vanliga frågor, farhågor och situationer som kan uppstå beskrivs, samt hur man hanterar dem både som medarbetare och som chef. Forskning visar att en välplanerad återgång vid stressrelaterad problematik kraftigt ökar möjligheterna att komma tillbaka i arbete.

Den här boken hjälper den sjukskrivna och arbetsgivaren att tillsammans ta de steg som behövs, genom att underlätta förståelse och samordning. Att skapa nya beteendemönster hos individen och på arbetsplatsen är av stor betydelse för att återgången ska bli hållbar i längden.

Mina tankar:
Jag blev nyligen sjukskriven igen och kände att jag behövde söka kunskap för att få livet och arbetet att fungera. När jag sökte böcker och information upptäckte jag den här boken. Den fanns på Storytel som e-bok, men jag ville ha ett exemplar att kunna bläddra i, så full av förhoppningar beställde jag denna boken. Och jag måste säga att den innehåller allt jag önskade och behöver. Det tog flera veckor att komma igenom den eftersom hjärnan bara klarar ta in information i mindre doser, men nu är den utläst och full med notiser och understrykningar. Det här är en bok jag kommer komma tillbaka till om och om igen.

Jag uppskattade upplägget av boken, då den tar upp förloppet och sina ämnen i en logisk ordning och varvade det med fallbeskrivningar i samma situation. Det blev mycket igenkänning för mig som gått hela vägen och nu har ett bakslag. 

Det var skönt att få tydliga tips och förklaringar och även få information om eventuella fallgropar man kan hamna i. Det känns som att jag fått konkreta verktyg att använda mig av för att kunna komma tillbaka till livet och hjälp att inte trilla dit igen. Boken hymlar inte om att det kan vara svårt, men den visar också att det är möjligt att faktiskt komma tillbaka. Jag har och kommer att ha nytta av den här boken i min strävan att hitta en bra balans i livet. Väl värd varenda krona.

Jag kan rekommendera den här boken till alla som kommer i kontakt med någon som drabbats av stressrelaterad ohälsa. Chefer, de på Försäkringskassan, anhöriga osv. och naturligtvis de som drabbats. Men även de som bara vill undvika att hamna där, i alltför hög stress och obalans i livet. 

Tillbaka till jobbet är en bra och användbar bok med konkreta råd och fakta för alla som har stressrelaterad ohälsa eller är berörda på annat sätt. Jag rekommenderar varmt denna boken för att få hjälp eller få kunskap om stressrelaterad ohälsa.

Betyg: 5/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar